رکنا

درآمد 7 میلیارد دلاری عراق از نفت در ماه گذشته

درآمد 7 میلیارد دلاری عراق از نفت در ماه گذشته

رکنا اقتصادی: شرکت بازاریابی نفت عراق (SOMO) امروز سه شنبه ضمن تایید تلاش این کشور برای یافتن پایانه‌های جدید برای نقل و انتقالات و فروش نفت عراق به خارج از کشور، از میزان خسارت ناشی از زمین لرزه اخیر ترکیه در صادرات نفت عراق در بندر جیهان خبر داد.

به گزارش رکنا به نقل از خبرگزاری دولتی عراق(واع)، علاء الیاسری، مدیر عامل شرکت سومو گفت: به استناد نامه شرکت نفت شمال به شماره پ/۵۱/۴۱-۵/۸۸۱۸۰ مورخه پانزدهم فوریه سال جاری میلادی(۲۶ بهمن) در نتیجه زمین لرزه اخیر در ترکیه مقداری نفت خام از سقف مخازن شرکت نفت شمال ریخته شده و به هدر رفته است که حدود چهار هزار و ۸۲۳ بشکه برآورد شد.

وی تاکید کرد: به دلیل وجود انبارهای نفت خام کرکوک در مخازن شرکت نفت شمال در بندر جیهان، زمین لرزه بر میزان صادرات برنامه ریزی شده برای فوریه ۲۰۲۳ تأثیری نداشت، زیرا چند روز پس از وقوع زمین لرزه در تاریخ دهم فوریه پمپاژ از ایستگاه سارالو به سمت بندر ترکیه از سر گرفته شد.

google-play
برای دسترسی سریع به اخبار برنامه "اخبارمن" را نصب کنید.

الیاسیری در مورد تنوع پایانه‌های نقل و انتقالات نفت عراق تاکید کرد که وزارت نفت عراق در تلاش است تا استراتژی مؤثری را برای اهداف این برنامه دولتی اتخاذ کند که بر مبنای آن بتوان به برنامه‌ها و اهداف راهبردی وزارتخانه در خصوص صیانت از منابع نفتی و استفاده بهینه از آنها و توسعه آنها بر اساس بهترین شیوه‌ها برای تضمین پایداری آنها و تقویت اقتصاد ملی در تولید و بازاریابی دست یافت.

وی گفت: شرکت بازاریابی نفت سومو با برداشتن گام‌های مطالعاتی برای امکان‌سنجی اجرای پروژه‌های بازاریابی به دنبال گسترش افق معاملات در بازار جهانی نفت و یافتن مکانیزم‌های جدید است. این امر باعث افزایش انعطاف‌پذیری بازاریابی و افزایش مقادیر تولید شده نفت خام عراق در نظر گرفته شده برای صادرات، تضمین تقاضای دائمی برای نفت عراق در بازارهای جهانی، به حداکثر رساندن منابع تا حد امکان و حمایت از اقتصاد ملی می‌شود و تلاش برای ایجاد پایانه‌های جدیدی که این اهداف مطلوب را محقق کند، ادامه دارد.

صادرات نفت عراق از سوی ۳۶ شرکت بین المللی از کشورهای مختلف و از بنادر بصره، خورالزبیر، العوامات و نیز بندر جیهان در شمال عراق بارگیری می‌شود.

شرکت سومو همچنین اعلام کرد که این کشور برای واردات مشتقات نفتی شامل نفت سفید، بنزین و نفت کوره در سال 2022، پنج میلیارد و 299 میلیون و 817 هزار و 129 دلار هزینه کرده است.

بر اساس این گزارش، واردات نفت سفید به عراق در ۲۰۲۲، ۱۶۷ هزار و ۴۳۳ تُن متریک و به هزینه ۱۵۹ میلیون و ۲۴۷ هزار و ۲۲۴ دلار و واردات بنزین، سه میلیون و ۶۹۱ هزار و ۷۰۹ تُن به هزینه سه میلیارد و ۸۷۳ میلیون و ۹۰۵ هزار و ۲۸۵ دلار بوده است.

واردات نفت کوره عراق نیز در سال ۲۰۲۲، یک میلیون و ۱۹۵ هزار و ۵۶۶ تُن به ارزش یک میلیارد و ۲۶۶ میلیون و ۶۳۷ هزار و ۶۲۰ دلار بوده است. این شرکت حجم واردات مشتقات نفتی عراق در سال ۲۰۲۲ را نسبت به سال ۲۰۲۱ با رشد ۶۰.۴۳ درصدی همراه دانست.

وزارت نفت عراق هم دیروز دوشنبه اعلام کرد که میزان صادرات نفت خام این کشور در ژانویه گذشته ۱۰۱ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۹۵ بشکه بوده که حدود هفت میلیارد و ۶۶۳ میلیون و ۷۸۸ هزار دلار برای عراق درآمد داشته است.

طبق این آمار مجموع میزان صادرات نفت خام در ژانویه گذشته از میدان‌های نفتی مرکز و جنوب عراق ۹۸ میلیون و ۴۶۰ هزار و ۵۰ بشکه و از بندر جیهان در میدان نفتی کرکوک نیز ۲ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۱۶ بشکه بوده است. میانگین قیمت هر بشکه نفت در این ماه ۷۵ دلار و ۶۹۵ سنت بوده است.